Päivän ajatus, jos semmoista on

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
Dharmis42
Viesti:

Re: Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 11 Heinä 2018 12:02

MarkoH kirjoitti: Minäkään en ole vammainen, olen monesti vaan eri mieltä.
Internetseissä tarkottaa samaa.
MarkoH kirjoitti:Itse suhtaudun Wattsiin samoin kuin hän itse halusi tulla muistetuksi, nimittäin "filosofisena viihdyttäjänä". Ei tietäjänä. Varsinkin silloin kun menee yli hilseen.
Mun karkee veikkaus on et siellä taustalla on joku hirvee auktoriteettikammo, sama pätee siihen toiseen hörhöön, mikä se oli Terence McKenna.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 11 Heinä 2018 12:26

Heitän ajatuksen: "Auktoriteetti on luonnollinen pelonhallintamekanismi."

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 11 Heinä 2018 18:23

Heitän ajatuksen: "Pelko on (elämän epävarmuudesta johtuva) jännittävä tunne, joka torjutaan."

Minäkin olen aina ollut "auktoriteettikammoinen". Alituiseen vaikeuksissa auktoriteettina esiintyvien kanssa. Ja esim. ajatus että yläpuolellani olisi esim. joku Jumala, joka on fiksumpi kuin minä, on aina tuntunut sietämättömältä liioittelulta.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 12 Heinä 2018 01:50

Näin vanhaa kaveria pitkästä aikaa eilen. Oli kivaa aikaa, ja juttelimme muun muassa Wattsista. Jotenkin keskustelu sitten kääntyi siihen suuntaan että tokaisin jostain syystä kaverilleni: "Vai niin, siinä tapauksessa sinun olisi parasta lopettaa ajattelu". Hän vastasi välittömästi että "se ei ole mahdollista, se on mahdotonta. Yhden tutkimuksen mukaan ihminen ajattelee noin 60000 ajatusta päivän aikana" (jos muistan oikein). "Eikä sille voi mitään". Olisi pitänyt kysyä että "oletko sitten yrittänyt tosissasi olla ilman ajatuksia?" Ja että, "mitä iloa on haluta vain mahdollisina pitämiään asioita?". Krishnamurti sanoi, että koska kuuhun menemisen piti oli mahdotonta, se tuli kuin tulikin tehdyksi, koska kaikki laitettiin peliin. Se kertoo jotain haasteista, mitä tulee vastaan kun lähtee kulkemaan henkisiä polkuja... kuulostipa oksettavalta. Mutta kuitenkin.

Eräällä kristillisellä palstalla joku uskovainen kirjoitti mindfulnessin "vaaroista", ja sanoi että ei edes haluaisi kokea mitään sellaista kuin "mielen tyhjeneminen", olipa se sitten mitä tahansa, hänellä ei tuntunut olevan käsitystä mitä se voisi olla. Jotain negatiivista kuitenkin, ehkä demonit valtaavat pään kun huipputärkeät ajatuksemme kaikkoavat. Tai sinnepäin. Huomasin siis vihastuvani vähän. Okei, pidä sitten se kaikki kristillinen paska pyörimässä päässäsi yötä päivää... koskee tietysti myös buddhalaista paskaa ja kaikkea muutakin mikä vääntyy tortun muotoon.

Hiljaisuus on yhtä mölyä. Kaupungissa, mutta myös täällä maalla. Itikat.

Luin kanssa yhden uskovan lehtorin kirjoituksen mindfulnessista, jossa kirjoittajalla oli kyllä faktatiedot buddhalaisuudesta kiitettävin arvosanoin kunnossa, ja hän kertoi niistä kiitettävän asiallisesti, ihan kuin joku buddhalainen itse. Rupesin miettimään että mitäs helvettiä tämä nyt sitten on. Mutta mutta, sitten alkoi se "katsotaanpas mitä Raamattu sanoo asiasta"-vaihe. Koko meditaatioperinne tyrmättiin muutamalla, tai no, aika usealla, ulkoa opetellulla raamatunpaikalla. Koska sellainen on sanojen mahti, ja uskon voima. Pahinta oli hänen mukaansa ehkä se, että jos tekee buddhalaisia harjoituksia, voipi olla että buddhalaisuus alkaa pikku hiljaa kiinnostamaan enemmänkin, joten mindfulnessia ei voi uskovalle mitenkään suositella. Mutta hyvänen aika, jos buddhalaisuus alkaa kiinnostamaan enemmän, eikö se kerro siitä että että näissä harjoituksissa oli sittenkin jotain perää ja järkeäkin, eikä vaan sokeaa uskoa johonkin pakanuuteen? Tämänkin uskovan asenne vihastutti minua pikkuisen.

Ei mulla muuta valittamista tällä kertaa.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 12 Heinä 2018 12:18

Itse olin nuorempana kovinkin uskonnonvastainen. Tai no, kristinuskon vastainen.

Hey Johnny, what are you rebelling against?

Aika laimean kapinan tuostakin sai, yhteiskunta oli paljon parempi kohde. Tietyllä tavalla jos ajattelisi, niin buddhalaisuudenkin voisi vääntää yhteiskuntavastaiseksi ideologiaksi. Marasta vaan ei ole samanlaiseksi pahikseksi kuin vanhasta vihtahoususta. Kapina omaa mieltäkin vastaan kuulostaa jotenkin nössöltä.

Olen huomannut, että se mindfulness-buumi on laantumaan päin. Luojalle kiitos. Tulevaisuusvisioissani keinoälyterapeutit opettavat ihmisille mindfulnessia ja hengitysharjoituksia.

Päivän aforismi: "Mieltä ei voi tyhjentää, mutta suolen voi."

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 12 Heinä 2018 17:02

Väitän vastaan. Mielen voi tyhjentää aina, suolen vain silloin tällöin. Mahdollisuudet ovat loputtomat ja tilaisuus nyt.

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 12 Heinä 2018 23:39

Riippuu varmaan siitä, että mitä se mieli on täynnä. Suolesta ainakin olen suhteellisen varma.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 12 Heinä 2018 23:55

Niin no joo. Käytännössä ei tule vastaan sellaista ongelmaa, että mielessämme olisi liian vähän ajatuksia.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 13 Heinä 2018 01:17

Listen to Watts and shut up, this time.

phpBB [media]

Dharmis42
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dharmis42 » 13 Heinä 2018 11:40

Miksi luonnossa on helppo keskittyä? Siellä on helppo löytää ne mukavat äänet, rauhoittavat äänet.

Miksi kaupungissa on vaikea keskittyä? Siellä on helppo löytää ne epämukavat äänet, häiritsevät äänet.

Miten lopetan keskittymisen keskittymiseen?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Päivän aivopieru: "Hiljaisuus on täynnä epämukavia ääniä."

(Kyllä se Watts tietää, ainakin omasta mielestään)

Palaa sivulle “Kahvila”