Päivän ajatus, jos semmoista on

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

Re: Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja MarkoH » 14 Heinä 2018 00:19

Noni. Viime päivät olen koittanut varovaisesti uteliaana tutkia sitä tilaa ja kokonaisuutta, joka avautuu kun ajatukset pitävät välillä taukoa. Oikeasti taukoa, eivätkä ole vaan kulman takana innokkaana odottamassa tilaisuutta heittääkseen kommenttia. Wattsia on nyt kateltu, vaihdetaan kanavaa. Tolle puhuu pitkälti kuitenkin samoista jutuista, mutta menee tässä taas hiukkasen pitemmälti pitemmälle, tiellä siihen mikä todella on - nyt.

Minulle on jostain jäänyt kuva, että Tolle rahastaa aika kunnolla luennoillaan. Ja jostain kumman syystä olen halunnut uskoa että näin on... joku Psykonomi osaisi varmaan selittää mistä tässä omassa freudilaisessa lipsahduksessani on kyse.

Ehkä se johtuu siitä, että vaikka olen pitänyt Tollen kirjoista, en ole ihan varauksetta kaikkea opetusta pitänyt oikeana. Ainakaan aikaisemmin. Ja toivoisin ehkä salaa että hän paljastuisi rahalle persoksi huijariksi, jolloin minun ei tarvitsisi välittää siitä mikä hänen opetuksessaan on minulle liikaa. Mutta tämä video oli hyvä, alussa vähän kömpelöä esiintymistä, mutta paranee loppua kohden. Tätäkin kannattaa katsella ja kuunnella vaan katsomisen ja kuuntelemisen vuoksi; jos yrittää samalla ymmärtää ajattelemalla sitä, ei vaan ymmärrä. Tällöin on parempi myöntää vaan ettei tajua mistään mitään; "mikään tässä ei resonoi minussa paitsi ajatuksissani."

phpBB [media]

guiding_image
Viesti:

ViestiKirjoittaja guiding_image » 14 Heinä 2018 13:35

Whoever told you, you have to have great sex? You just have to nod in disagreement.
Jep!
Tän nappasin ihan vain naurua pidätellen oman elämäni kuusikantaisista hexapentanyl referensseistä, millä tarkoitan ihmisen aivo.
because I'm so virtuous in this culture, that I can actually occupy an authoritarian mess-of-a position.
Just by publishing the final word on yoga

Siis kai mä nyt saan demonstroida miten kritisoidaan . Ensinnäki jos kaivelee M. Broon menneisyyttä voi olla et mielikuva rakkaudella pienlehteä julkaisevan hyvinvoivan ja -tahtoisen mukavan lepsusti tai kiivaan säyseästi pukeutuneen päätoimittajan edusta on ja pysyy tässä yhteiskunnassa sekä käy muiden edellä.
Toisekseen. Oon nähny sen jätkän joogaleiril opettamas patanjalia minkä aikana jooga oppilas nainen istuu kehonkosketukses sen kaa ku muut istuu seinän vasten kuuntelemas.
Elikkä aika virheetön mies.

Mikä erityisesti riipii selkärankaa on että jooga esitetään kulttuurillisena vaihtoehtona. No miksköhän siitä tuli jumppalaji?
Koska ei ihmiset osaa samaistua siihen millään muulla tavalla.

Ei jooga ole esimerkiksi tyynnyttämistä, hiljentämistä tai tasapainoa. Se on pysäyttämistä. Vain pysähtynyt mielenliike. Minkä jälkeen tiedostat koko Patanjalin yogasutrat.
Ei mut pitää oikein yrittää selittää niitä mulle. Nainen kainalossa. Kybätonnintilillä omistusasunto ja menestys!! Mulle riitti et että tajusin riippuuvuussyntyisyyden. Sen jälkeen meni hermo. Koska tajusin miten kaukana ollaan minkäänlaisesta harmoniasta. Eivätkä edes näköjään oppineet osaa erottaa totuutta valheesta.
Kirjailijan tulisi itse Etsiä keino joka pysäyttää

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 16 Heinä 2018 11:34

Miten joogan pysäyttäminen, ja sitä seuraava pysähtynyt mielenliike eroaa ajatusten hiljenemisestä?

Kun ajatukset hiljenevät, mieltä ei ole, sillä mieli oli lakkaamattomien ajatusten luoma harhakuva, ei mitään muuta. Tai halutessaan voi sanoa että mieli on nyt kaikki. Big mind, universal mind...? Se on kaikki tai ei mitään. Näkökulmaahan voi muuttaa niin usein kun haluaa.

What is the Universal Mind?

“If you have a hundred thoughts, you will have a hundred helpers in your meditation.” - Mingyur Rinpoche

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 16 Heinä 2018 13:55

Nuorena tutkin ojien ja lammikoiden eliöitä, keräsin niitä haavilla lasipurkkeihin joissa oli vettä, ja katselin niitä kotona. Siihen aikaan oli isoja 5 litran ja jopa 10 litran hillopurkkeja joista sai hyviä akvaarioita.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 16 Heinä 2018 14:22

Minä en kerännyt lapsena sammakonpoikasia, mutta kesämökillä missä oli lähistöllä hiekkamonttuja, pelastin monta sellaista kantamalla vettä isommista lammikoista pienempiin. Tappiot olivat kuitenkin suuret. Silloin oli lämpimiä kesiä kuten tämä, ja vesi haihtui nopeasti pikku lammikoista.

Eilen tuli mieleen, että mistähän mahtaa johtua, että olen aina tykännyt eläimistä, mutta ihmisistä on ollut vaikeampi pitää. En oikeastaan tykkää lapsista ja kaikista vähiten vauvoista. Saatan miettiä että aikuisena noistakin tulee yhtä ikäviä ihmisiä kuin aikuisista aina tulee, tapahtuipa mitä tapahtui: Se on väistämätöntä.

Toki on ihmisiä joista ei vaan voi olla pitämättä.

Mutta yleisesti puhuen, vanhemmat jotka eivät tajua mistään mitään, hankkivat lapsia, joista tulee kusipäitä tai muuten vaan tyhmiä, vanhemmat eivät osaa heitä auttaa eikä opastaa, ja aikanaan heidän lapsena saavat taas omia lapsia. Ja tätä sanotaan elämäksi. Minusta se on vaan v*ttumainen kierre ja jatkumo. Toki vanhemmat voivat tahtoa lapsilleen vain ja ainoastaan pelkkää hyvää, mutta mitä se auttaa kun kaikki on niiiiin sekaisin pohjimmiltaan. On selvää että nuoriso aina kapinoi, se on tavallaan oikeutettua tässä maailmassa jolla on tarjota vain harhoja ja yleistä sekavuutta.

Mutta eläimistä on helppo pitää. Olen syönyt nyt parin kuukauden verran vaan kasviksia. Ihmettelen vaan että miten siinä meni näin pitkään että pääsin taas alkuun. Olen siis ollut kasvissyöjä ennenkin, mutta en ilmeisesti tarpeeksi tosissani. Nyt tunnen että on toisin. Elämä tuntuu huomattavasti mielekkäämmältä näin, kun syömisessä on järkeäkin. Kuolleiden eli tapettujen eläimien syöminen ei tunnu enää järkevältä. "Liha on taas lihaa, ja kasvikset kasviksia."

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 16 Heinä 2018 18:17

MarkoH kirjoitti:Miten joogan pysäyttäminen, ja sitä seuraava pysähtynyt mielenliike eroaa ajatusten hiljenemisestä?

Kun ajatukset hiljenevät, mieltä ei ole, sillä mieli oli lakkaamattomien ajatusten luoma harhakuva, ei mitään muuta. Tai halutessaan voi sanoa että mieli on nyt kaikki. Big mind, universal mind...? Se on kaikki tai ei mitään.

Ei kenties mitenkään, mutta se eroaa kylläkin buddhalaisuudesta. En ihan ymmärrä aina tätä tarvetta niputtaa kaikki uskonnot/filosofiat, jonkinlaisen ajatuksettoman, mystisen ykseyden sateenvarjokäsitteen alla kuten linkissä ja väittää että kaikki ne pyrkivät samaan. Omalla polulla em. advaitan ykseydelle oli oma tärkeä hetkensä, buddhalaisuus vei siitä hetkestä eteenpäin. Tunnen molempia kohtaan arvostusta ja kiitollisuutta, mutta en mitenkään näe niitä samana polkuna samaan asiaan. Adyashanti kirjoitti jokin vuosi sitten samasta jutusta, jonka kaivoin tähän:

“Oneness is experienced at the level that I call the heart. While the experience of oneness is transformational and profound, it is not itself the experience of no-self, it is the experience of unified, or universal self—self as everything and everyone. The falling away of self is a falling away of even oneness into what is prior to unity. The trajectory is from self experiencing itself as ego, to self experiencing itself as oneness, to self dropping away altogether....The falling away of self means both the falling away of self and Self, as in True Self. It is beyond both individual self and universal self."

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 16 Heinä 2018 23:02

phpBB [media]

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 16 Heinä 2018 23:51

Adyashanti puhuu hyvin mielen tempuista, mielen joka loputtomiin tarkastelee, tutkii, ja koittaa hallita asioita "minän", tai "itsen", näkökulmasta. Miten se muovautuu, sopeutuu aina uusiin tilanteisiin, turvatakseen oman jatkuvuutensa. Aika kameleontti se on:

phpBB [media]

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17 Heinä 2018 00:57

MarkoH kirjoitti:Adyashanti puhuu hyvin mielen tempuista, mielen joka loputtomiin tarkastelee, tutkii, ja koittaa hallita asioita "minän", tai "itsen", näkökulmasta. Miten se muovautuu, sopeutuu aina uusiin tilanteisiin, turvatakseen oman jatkuvuutensa. Aika kameleontti se on:

phpBB [media]

Tarkkana Adyn kanssa?
1) self as an ego
2) self as a Self (iso kirjain)
3) No-self

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 17 Heinä 2018 12:02

MarkoH kirjoitti:Minä en kerännyt lapsena sammakonpoikasia, mutta kesämökillä missä oli lähistöllä hiekkamonttuja, pelastin monta sellaista kantamalla vettä isommista lammikoista pienempiin. Tappiot olivat kuitenkin suuret. Silloin oli lämpimiä kesiä kuten tämä, ja vesi haihtui nopeasti pikku lammikoista.

Lätäköissä ja ojissa on paljon muutakin elämää. Sellaisissa ojissa, jotka laskevat Suomenlahteen, -tietenkin myös Perämereen jne..-, on kolmipiikkejä ja kymmenpiikkejä, pieniä kaloja, joita pidin lasipurkkiakvaarioissa monena kesänä.
Sitten on sukeltajakuoriaisia ja muita petoja, kuten malluaisia, joista suurimmat syövät sammakonpoikasia eli nuijapäitä.
Lisäksi on hyvin pieniä eliöitä kuten vesikirppuja (Cladocera, Daphnia, etc.. latinaksi), ne ovat millimetrin ja alle millimetrin kokoluokkaa. Nuorena oli niin hyvä näkökyky että erotin niitä vedessä paljaalla silmällä. Pienet kalat syövät niitä. Vesikirppuja myydään kuivattuna akvaarioliikkeissä akvaariokalojen ruuaksi.
Ja muuta...

Palaa sivulle “Kahvila”