Päivän ajatus, jos semmoista on

Yleinen keskustelualue ja olohuone henkisille etsijöille.
MarkoH

Re: Päivän ajatus, jos semmoista on

ViestiKirjoittaja MarkoH » 09 Elo 2018 14:03

Päivän oivallus. Tai siltä se tuntuu.

Kun ajattelu taukoaa, minä en häviä minnekään. Mikä häviää, tai taukoaa, on ajattelun kehän luoma ego. Mutta minä - sanottakoon sitä tunteeksi tai tietoisuudeksi siitä, että minä olen minä - säilyy. Sen voi "tuntea", ja tuo tunne on aina ollut elämässä kokemisen taustalla, hiljaisena mutta toisaalta voimakkaana. Kun ajattelu häviää, se jää. Egon poissaolo ei ole minun loppuni, sen minun, jonka pohja ei ole ajattelussa, vaan joka on läsnä joka hetki, ja joka on syvintä itseäni.

Lyhyesti sen voisi sanoa että minä en ollutkaan ajatuksen luomus. Se oli jokin joka tekeytyi minuksi, kuten kerma joka asettuu kakun päälle ja väittää olevansa kakun olemus.

Voipi kuulostaa yksinkertaiselta ja selvältä muutenkin, eikö tämä sitten ole arkikokemus muutenkin? Mutta tämä ei ole ollut minulle, jokin tässä, ihan selvää aikaisemmin ja siksi kirjoitan siitä. En ole vaan kiinnittänyt huomiota ja vertaillut ajatuksetonta ja "tavallista" tilaa tähän tapaan, johtaen näkemiseen joka tuntuu nousevan kuin sumun keskeltä näkyville. Mikä oli sumeaa on nyt selvää. Ehkä vielä huomennakin...

guiding_image
Viesti:

ViestiKirjoittaja guiding_image » 09 Elo 2018 20:37

Aivot pystyy torjumaan kivuliaita muistoja. Esim kerran Torniossa kaikentietävyydestä tai ns. zenistä tai mikä lie nyt oli piti poistua. Ihan vain kotona yksin makamassa sängyssä...
Se oli niin kivuliasta ku tajus et jotain pystyn muistamaan.. Jotain siitä miten se liikkuminen tai joitain osia siitä alkoi tai ne vaiheet. Sitä on tosi vaikee kuvailla p:

Henkinen tuska.. Jos pystyisin tuomaan sen kivun esim. Virtuaalitodellisuudessa koettavaksi..

Kaikista pahin oli elä takerru siihen. After that it was gone
Mut ennen sitä siinä oli pari vaihetta missä sen just ja just ois voinu viel palauttaa siihe liikkumattomuuden tilaan.
Se oli todella siistiä mut samaan aikaan rasittavinta mitä oon kokenut henkisesti.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 09 Elo 2018 21:12

Viime yönä tapahtui jotain harvinaista... en tiedä olinko vielä päässyt uneen. Yhtäkkiä tunsin olevani tosi voimakkaasti siinä, makaamassa sängyllä. Ja samalla minut riuhtaistiin nopeasti pystyyn. Sitten jokin voima vei minut seinän läpi... vrhh.... en muista enempää paitsi että jotain merkillistä siinä tapahtui vielä. Seuraavaksi olin hereillä (viimeistään), ja tajusin makaavani taas sängyllä. Tuo tunne kun nousin ja lensin seinän läpi, ei tuntunut unelta. Eikä se tuntunut todellisuudelta sellaisena kun sen tavallisesti koen. Se tuntui ehkä noin 100 kertaa voimakkaammin kuin hereilläolo. Jotenkin voimakkaalta, jotenkin pelottavalta, mutta samalla antautumiselta jollekin, joka oli jotain ihan muuta kuin kaikki muu kokemani, ja tuntui todella hyvältä antautua sen vietäväksi. On näitä tapahtunut ennenkin, mutta ne ovat harvinaisia kokemuksia minulla ja muistan kerran minut tempaistiin sängyltä katonrajaan ajatusta nopeammin, ja sieltä sitten katselin, omasta tietoisuudentilastani, mitä ehkä parhaimmin kuvaa sana selkeys, paitsi että se kuulostaa tylsältä. Tylsyydestä ei ole kyse. Vahvasta kokemisesta joka ei vastaa unitilaa eikä hereilläoloa mutta jotakin... Ei unessa, ei hereillä, mutta jotakin... Ja tämä pistää taas miettimään pitäisikö alkaa ottamaan selvää astraalikehosta ja muistakin vastaavista, jos jollakin vaikka olisi jotain tietoa heittää mistä voisi olla kyse. Kiva kokemus, mutta ei siinäkään mitään mihin voisi tai kannattaisi tarttua. Enhän tiedä mikä sen aiheuttaa. Eniten tässä askarruttaa juuri tuo kokemisen voimakkuus, jos kyse on harhasta tai unentapaisesta tai jostain, miksi se tuntuu todellisemmalta kuin todellisuus tänään?

Ymmärtäisin, jos se tuntuisi yhtä voimakkaalta kuin valveillaolo, jolloin voisin sanoa sen olevan unta, mutta miten se voi tuntua 100 kertaa voimakkaammin, niin että kokemisen selkeys ja intensiteetti on aivan huipussaan?

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 10 Elo 2018 22:18

Minulla on kaksi minää.

Toinen on pieni, toinen suuri. Ensimmäistä ei olisi ilman jälkimmäistä, mutta ei välttämättä toisinpäin.

Toinen on innokas puuttumaan asioihin ja reagoimaan, yleensä valittamisen kautta, toinen sulauttaa kaiken itseensä ja hyväksyy kaiken sellaisena kuin se on.

Toinen on levoton, ei koskaan tyytyväinen, toinen taas rauhassa.

Toinen on aina tavoittelemassa jotain lisää itselleen, toinen tuntee ettei siltä mitään puutu.

Toinen elää menneestä ja tulevasta, ja näiden miettimisestä, toiselle nykyhetki on suurin nautinto, ja suurin suru.

Toinen on usein pahalla tuulella tavatessaan ihmisiä ja tuskastuu näihin ja näiden typeryyteen, toinen kuuntelee hiljaisuudesta käsin.

Toinen on huolissaan, miten minun tässä elämässä mahtaa käydä, toinen taas luottaa että kävipä mitä tahansa, se ei ole lopulta kovin tärkeää.

Toiselle elämä on vakava asia koska kuolema, toinen pistää sen leikiksi.

Toinen haluaa olla aina äänessä, ja vahvistaa siten itseään, se kammoaa hiljaisuutta, samaa hiljaisuutta mihin toinen taas perustaa kaiken.

Vain toinen minä on todellinen. Ja se on se paras uutinen tässä. Näillä mennään.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 11 Elo 2018 19:08

Tolle antoi vihjeen mistä voisi osaksi johtua että pidän eläimistä mutta en juurikaan ihmisistä, kuten kirjoitin aikaisemmin. Esim. koira ei ajattele, tai vähintäänkin ei ajattele sillä tasolla kuin me, joten kun katsot koiraa silmiin, näet että se ei arvostele sinua. Eikä muutenkaan arvioi kriittisesti. On olemassa rukous, "Jumala, tee minusta sellainen ihminen jona koirani minut näkee". Ihmisen ja koiran välillä on se ero, että koiran tietoisuus ei ole liian ajattelun ahdistamaa, se on tietoisuus ennen ajattelun saapumista siihen. Ihmisinä meidän on mahdollista ylittää ajattelu ja saapua sitä kautta hiljaisuuteen. Siis sekä koira ja ihminen voivat olla hiljaa, ajattelematta liikoja, mutta niillä on tämä ero kuitenkin, toinen on saapunut tuohon tilaan ennen ajattelua ja toinen jälkeen. Tai, voisi sanoa että toinen on ajattelun alapuolella, toinen yläpuolella, ja nuo tilat muistuttavat jossain määrin toisiaan.

sininendraakki
Viesti:

ViestiKirjoittaja sininendraakki » 13 Elo 2018 10:01

Olen noin kuukauden ajan lukenut Frans De Waalin kirjaa "Olemmeko riittävän älykkäät tunnistamaan kuinka älykkäitä eläimet ovat?" (Terrra Cognita). De Waal on hollantilais-syntyinen biologi, joka on tehnyt suuren osan urastaan Yhdysvalloissa. Hän on oikea biologi, hänen väitteensä ovat tarkasti harkittuja ja tieteeseen perustuvia. Kirja on hyvin mielenkiintoinen. Eläinten älykkyydestä ja ajattelutoiminnasta tiedetään nykyään jo sangen paljon. Samaten, mitä olen katsonut Der Spiegelin listoja Saksassa eniten myydyistä kirjoista viime vuosina, siellä on lähes aina ollut jokin eläinten mieltä ja ajattelua käsittelevä kirja 20 eniten myydyn asiakirjan joukoissa. Aiheesta näyttää ilmestyneen joukoittain uusia kirjoja ulkomailla tai länsi-Euroopassa. Monet aiemmat uskomukset eläinten mielestä ja tietoisuudesta tai niiden puutteesta on kumottu. Eläimet esimerkiksi suunnittelevat tulevaisuutta, sitä missä ja mitä ne syövät huomenna tai tulevaisuudessa, ja vastavaa...

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 13 Elo 2018 13:16

Kiinnostavaa, ja hyvä että tutkimus etenee. Älykkyyttä on kaikkialla, jostain syystä ihmisen älykkyyttä ajatellaan erillisenä, hienona asiana maailmankaikkeudessa, ja sitä korostetaan, samalla painaen kaikkea muuta alas. Se on tavallaan ajattelu palvomassa itseään. Mutta kukaan tai mikään ei ole erillinen älykkyydestä joka vaikuttaa täällä tai tuolla, universumissa. Syvempi älykkyys ohjaa evoluutiota ihmisissä ja eläimissä, ja jos ajattelemme olevamme eläinten suhteen ylivertaisia, se on vain ajattelua jota ohjaa ihmisen itsekeskeisyys jota ohjaa ajattelu. Joka on liikkeenä osa evoluutiota sekin, ei valitettavasti eikä onneksi, vaan se on. Kun ei nähdä yhteistä elämän lähdettä eläimellä ja ihmisellä, seuraa ylpeyttä ja hilpeyttä: "Me teimme sen! Koirat ei koskaan pystyisi tähän!", voidaan sanoa kun on saatu jotain aikaiseksi, käydään vaikka kuussa! Ja samalla ollaan näkemättä sitä, että älykkyys ihmisessä ja koirassa on lähtöisin tasan samasta lähteestä, ne koskettavat toisiaan kaiken pohjalla. Ja luultavasti koiraa ei vaan kiinnosta, sekin on omanlaisensa älykkyyden ilmaus. Tähdet, planeetat, kukat ja puut ovat tuon älykkyyden ilmausta. jne. Universumissa on vain yksi älykkyys joka vaikuttaa, eikä kukaan tai mikään jää siitä paitsi. Syvä yhteenkuuluvuus, ei vain luonnon vaan myös elottomina tavallisesti pitämiemme asioiden kanssa, tulee tätä kautta.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 15 Elo 2018 12:30

Kaverini kysyi mielipidettäni Gary Zukavista, josta en ollut aikaisemmin kuullutkaan. Kirjoitin hänelle että katsoin muutaman klipin, ja että ei vakuuta. Ja jatkoin:

"Joku voi pitää tätä syvällisenäkin opetuksena, mutta ihan oikeesti tästä puuttuu juurikin se syvyys. Se tarjoaa omanlaisensa tavan ajatella, mutta kun todellisuutta ei lähestytä hiljaisuudesta ja hiljaisuudessa, se on just sitä, vain tapa ajatella, mikä ei muuta ihmistä syvältä käsin. Kuin ideologia. Se taipuu muuttamaan ajatukset vaan pinnalla, jolloin vertikaalinen dimensio jää löytymättä, eikä johda koskaan syvästi tyydyttävään elämään. Tämmöisiä ajatuksia tuli mieleen, voin olla miehen suhteen väärässäkin, pitäisi ehkä kuunnella enemmänkin, mutta se mitä kuulin ei tällä kertaa innostanut tutkimaan enempää..."

phpBB [media]

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 16 Elo 2018 21:39

Eilen riitelin isäni kanssa päivällispyödässä, mikä on aika harvinaista nykyään. Nuorena se oli arkipäivää minullekin. Mutta tällä kertaa tein tietoisen päätöksen antaa kaiken tulla ulos, kaiken mikä egoa riepoi. Olisin sen sijaan voinut hillitä itseäni, tai keskittää huomioni tähän hetkeen ja sen tarkkailuun, jolla on rauhoittava vaikutus silläkin, tai onhan näitä keinoja. Mutta ei tällä kertaa, olin utelias näkemään mitä tästä seuraisi, kun ego saisi sanoa kaiken mitä sillä oli tuloillaan. No seurasi sitä että jouduin epätasapainoon, ja olen siitä lähtien ollut epätasapainossa. Sisäinen rauha joka minulla sitä ennen oli, tuntuu livenneen paikaltaan. Säikähtiköhän se jotain? Joka tapauksessa jokseenkin huono olo ollut nyt vuorokauden ajan. Tämä oli onnistunut kokeilu... jota ei tarvinne enää toistaa, ainakaan ihan heti.

Vähän samaan tapaan kuin ydinkokeiden sanotaan joskus olevan onnistuneita, vaikka ei ne suoranaisesti rauhaa edistä, silti ne ovat onnistuneita kokeita, joista voidaan oppia jotain. Minä nyt vaan tein onnistuneen egoydinkokeen testatessani ydinegoaseen toimintaa.

MarkoH

ViestiKirjoittaja MarkoH » 18 Elo 2018 16:39

Aina silloin tällöin tulee vastaan artikkeli, joka saa ärsyyntymään. Tällä kertaa se oli tämä:

"Uskossa on järkeä"

Ärsyyntyminen lakkasi kun totesin, että ainut asia tässä joka todella minut sai ärsyyntymään, oli omat ajatukseni lukemastani artikkelista. En voi syyttää ketään muita siitä että reagoin kuten reagoin. "Tulevat tänne ärsyttämään minua..." Sen sijaan että olisi koittanut kehittää jonkin positiivisemman tavan reagoida, ajatus hiljeni tämän huomatessaan.

Tässäkään kohdin ajattelusta ei siis taaskaan ollut hyötyä, vaan lähinnä haittaa joka otti mielipahan muodon. Mutta minä tarvitsen vielä näitä muistuksia ilmiselvästi.

Palaa sivulle “Kahvila”