Meditointi lisää vääriä muistoja?

Keskustelua buddhalaisuudesta.
Faranki
Viesti:

Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja Faranki » 26 Joulu 2015 15:05

http://www.iltalehti.fi/mieli/2015102720567413_md.shtml

Mindfulness lisää vääriä muistoja
Torstai 29.10.2015 klo 18.21
Mindfulnessia pidetään mainiona keinona rauhoittumiseen, mutta tuore tutkimus väittää, että se voi myös tuottaa meille vääriä muistoja.

Mindfulness on suomennettu hyväksyväksi tietoiseksi läsnäoloksi.

Mindfulness auttaa eri lähteiden mukaan muun muassa nukkumaan, johtamaan, keskittymään ja pärjäämään stressin kanssa. Sen kerrotaan auttavan masentunutta. Mindfulnessin avulla on mahdollista oppia olemaan läsnä hetkessä entistä paremmin.

Suomen mielenterveysseuran sivuilla kerrotaan, että mindfulness voi olla avuksi masennuksen, ahdistuksen, stressin ja kivun lievittämisessä, ja että se voi myös olla avain onnellisempaan, rennompaan ja tietoisempaan elämään.

Tuore Psychological Science -lehdessä julkaistu tutkimus kertoo mindfulnessista jotain aivan uutta. Tutkimus osoitti, että mindfulness-harjoituksen jälkeen siihen osallistuneiden muistot olivat vähemmän luotettavia kuin muiden. Mindfulness-harrastajat kehittivät muita helpommin vääriä muistoja eli he olivat muistavinaan tapahtumia, jotka eivät ole tosia.

University of Californian tutkijat lähtivät liikkeelle ajatuksesta, että mindfulness voi muuttaa henkistä prosessia niin, että sisäisen ja ulkoisen maailman tapahtumat saattavat lomittua toisiinsa.

Maailmat sekoittuvat
Tutkijat järjestivät kolme koetilannetta.

Ensimmäisen ryhmän jäsenet tekivät 15 minuutin ohjatun hengitysharjoituksen, toisen ryhmän jäsenet ajattelivat itsekseen mitä mielivät. Kun osallistujille tehtiin tämän jälkeen testi, joka pystyy erottelemaan ihmisen alttiutta vääriin muistoihin, mindfulness-ryhmässä havaittiin paljon enemmän taipumusta väärien muistojen kehittämiseen.

Sama tulos saatiin seuraavissa kokeissa. Mindfulness altisti väärien muistojen syntymiselle.

Miksi näin kävi? Miksi mindfulness, jota on pidetty positiivisena välineenä, lisäsi vääriä muistoja?

Mindfulness pyrkii auttamaan harjoittajaansa vapautumaan tuomitsevasta suhtautumistavasta. Tämä voi tutkijoiden mukaan lisätä harjoittajan alttiutta vääriin muistoihin. Kun ihminen pyrkii tietoisesti olemaan erottelematta sisäisen ja ulkoisen maailman viestejä toisistaan, ne voivat sekoittua toisiinsa. Se, mitä vain kuviteltiin, vaikuttaakin olleen totta ja tapahtunutta.

Tutkimuksen perusteella on jo spekuloitu, saattaisiko mindfulness mahdollisesti jollakin tavalla voida pahimmassa tapauksessa olla myös jopa riski sellaisille ihmisille, joilla on taipumusta tiettyihin psykoottisiin oireisiin. Tällaisesta on saatu viitteitä aiemmista tutkimuksista.

Lähde: bps.org.uk

HELJÄ SALONEN
helja.salonen@ilmedia.fi
- former Phra Tavarajitto

Faranki
Viesti:

Re: Meditointi lisää vääriä muistoja?

ViestiKirjoittaja Faranki » 27 Joulu 2015 12:24

Hiljaselta vaikuttaa tämä saitti...

Laitan nyt yhden havainnon tämän ketjun jatkoksi, koska tämä on oma avaus, vaikka se ei varsinaisesti valemuistoihin liity mitenkään, mutta meditointiin kylläkin.

Eli etusormi-peukalo kytekentä meditoitaessa. Munkkina ollessa tuli meditoitua joka päivä pari kolmekin kertaa päivässä, mutta sen jälkeen vain satunnaisesti jotain lyhyempiöä jaksoja lukuunottamatta. En myöskään koskaan ole kiinittänyt suurta huomiota tuohon etusormi peukalo kytekentään ja yleensä ne kädet on vain levänneet siinä sylissä.

Nyt kuitenkin asettelin ne huolellisesti ja noin viiden - kymmenen minuutin kuluttua siihen sormien väliin ilmestyy sykkivä piste. Eli pulssi tuntuu siinä aika voimakkaasti jos sormet todella koskettaa kevyesti toisiansa.
Fokus menee helposti tuohon pisteeseen ja sitä rupeaa tarkkailemaan.

Sanotaan että sydämen lyöntitiheyttä voi meditoinnilla alentaa. Tuo piste vaikuttaisi hyvältä kohdalta tarkkailla sitä, vaikka hiljentyessä ja rauhoittuessa pulssi tuntuu monessa muussakin kohtaa kehossa, mutta sormien välissä se tuntuu hyvin terävänä.

Tietääkö joku tarkemmin tuon etusormi-peukalo kytkennä tarkoituksesta tai merkityksestä?

tommi
titteli: über geek
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 27 Joulu 2015 19:38

Tässä on englanninkielinen artikkeli ilmeisesti tuosta samasta tutkimuksesta, jossa mindfulness-harjoitukset lisäävät vääriä muistoja: http://www.psychologicalscience.org/ind ... urate.html

Tuo on ihan mielenkiintoista. Tulee mieleen, että miksi ylipäätään mindfulnessissa painotetaan kaikkien mieleen tulevien ajatusten tuomitsematonta hyväksymistä? Onko tälle olemassa jokin perustelu, vai onko se kenties vain jonkinlainen "terapiakulttuurista" omaksuttu yleinen ajattelutapa? Periaatteessahan voisi ajatella, että olisi parempi ajatella vain "hyviä" ajatuksia, eli aina kun jokin ajatus tulee mieleen, niin ensin arvioi onko se haitallinen vai hyödyllinen, ja jos se on haitallinen, niin sitten yrittää korvata sen jollain hyödyllisellä ajatuksella.

Ainakin populaarikulttuurissa esiintyy sellainen käsitys psykoterapiasta, että ihmisen ongelmat johtuvat alitajuntaan piiloutuneista ajatuksista, jotka täytyy tuoda tietoisuuteen ja "käsitellä", jolloin myös ongelmat ratkeavat. Ehkä tämä on se syy, miksi mindfulnessissa pyritään tuomitsematta hyväksymään kaikki ajatukset, koska mieleen juolahtava ajatus saattaa olla tällainen alitajunnasta esiin ponnahtanut "pirulainen", ja sitä ei saa pelästyttää pois tuomitsemalla, vaan sen pitää antaa olla, jotta sitä pääsee käsittelemään ja vapautumaan näin sen aiheuttamista psykologisista ongelmista. Toinen asia sitten on, että onko tällaisesta "käsittelystä" ja vatvomisesta oikeasti mitään hyötyä.

Itse olen huomannut, että kun olen tehnyt harjoitusta, jossa olen antanut kaikkien ajatusten tulla yrittämättä mitenkään estää niitä, niin jälkeenpäin olen ollut helpommin vihastuva. Ehkä tämä johtuu siitä, että normaalisti huomaan milloin alan suuttumaan, ja pystyn millisekunnin sisällä puuttumaan siihen ja ottamaan tilanteen haltuun, mutta jos olen istunut 45 minuuttia paikallani ja antanut tahallani kaikkien tällaisten hillintämekanismien vajota uneen, niin jälkeenpäin se suuttumus onkin päässyt leimahtamaan vähän yllättäen, koska tutut mekanismit eivät ole olleet sitä hillitsemässä.

tommi
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 27 Joulu 2015 19:54

Faranki kirjoitti:Tietääkö joku tarkemmin tuon etusormi-peukalo kytkennä tarkoituksesta tai merkityksestä?

En oikeastaan tiedä mitenkään tarkasti asiasta, mutta minulla on joitain hämäriä mielikuvia. Zeniin liittyen olen muistaakseni kuullut, että tuo peukalon ja etusormen yhdistäminen muodostaa ympyrän, joka on jonkinlainen merkittävä symboli zenissä. En tosin kovin tarkasti tiedä miksi se ympyrä on niin merkittävä.

Joissain intialaisissa tai ehkä kiinalaisissa opeissa muistaakseni etusormen ja peukalon muodostama ympyrä liittyy jotenkin kehon sisäisiin energiavirtoihin, eli nuo sormet yhteen laittamalla saa energiat jotenkin liikkumaan sitä sormien muodostamaa ympyrää pitkin.

Ja ihan hajanaisena mielikuvana tulee mieleen, että jossain kundaliinijoogaharjoituksissa kosketetaan vuorotellen kullakin sormenpäällä peukaloa vuorotellen, eli rytmissä jotenkin etu-keski-nimetön-pikku-etu-keski-nimetön-pikku jne., ja samalla toistetaan jotain mantraa. Sormenpäät ovat ilmeisesti ihmisellä melko herkät siinä mielessä, että niistä menee paljon hermoyhteyksiä aivoihin, eli sormenpäät ovat melko hyvin yhteydessä suoraan aivoihin. Voisi siis ehkä ajatella, että sormenpäistä kulkeen jonkinlainen suora kanava aivoihin, jonka kautta voi vaikuttaa ajatuksiin ja tuntemuksiin yms.

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 03 Tammi 2016 14:22

tommi kirjoitti:
Faranki kirjoitti:Tietääkö joku tarkemmin tuon etusormi-peukalo kytkennä tarkoituksesta tai merkityksestä?

En oikeastaan tiedä mitenkään tarkasti asiasta, mutta minulla on joitain hämäriä mielikuvia. Zeniin liittyen olen muistaakseni kuullut, että tuo peukalon ja etusormen yhdistäminen muodostaa ympyrän, joka on jonkinlainen merkittävä symboli zenissä. En tosin kovin tarkasti tiedä miksi se ympyrä on niin merkittävä.

Joissain intialaisissa tai ehkä kiinalaisissa opeissa muistaakseni etusormen ja peukalon muodostama ympyrä liittyy jotenkin kehon sisäisiin energiavirtoihin, eli nuo sormet yhteen laittamalla saa energiat jotenkin liikkumaan sitä sormien muodostamaa ympyrää pitkin.

Ja ihan hajanaisena mielikuvana tulee mieleen, että jossain kundaliinijoogaharjoituksissa kosketetaan vuorotellen kullakin sormenpäällä peukaloa vuorotellen, eli rytmissä jotenkin etu-keski-nimetön-pikku-etu-keski-nimetön-pikku jne., ja samalla toistetaan jotain mantraa. Sormenpäät ovat ilmeisesti ihmisellä melko herkät siinä mielessä, että niistä menee paljon hermoyhteyksiä aivoihin, eli sormenpäät ovat melko hyvin yhteydessä suoraan aivoihin. Voisi siis ehkä ajatella, että sormenpäistä kulkeen jonkinlainen suora kanava aivoihin, jonka kautta voi vaikuttaa ajatuksiin ja tuntemuksiin yms.

Itse en oikein noihin "energiavirtoihin" usko. Jotenkin sen selityksen täytyy olla paljon maallisempi, ainakin minulle.
Syke tuntuu nimittäin erittäin voimakkaana kun siihen alkaa keskittyä. Se on melkein kuin stattinen sähköisku sormenpäiden välillä. Epäilen että tuossa on juuri se juju. Keskittyminen siihen sykkeeseen ja sen voimistaminen.
Eli mieli kohdistuu erittäin kapealle alueelle ja tärävöityy sekä pysyy siinä, sen sijaan että harhailisi "utuisena pilvenä".

Loogisesti kun ajattelee niin tuon sen täytyy olla. Se syke ei nimittäin voi jäädä tuntematta. Toinen vaihtoehto on, että yrittää sulkea sitä pois mielestään, eli poistaa häiriötekijöitä, näin voisi olla kaks suuntanen keskittymisharjoitus. (Hieman hataraa hakua)

Voin toki olla väärässä.

Tässä lähellä asuu yks meditointimunkki.
Se on aika kovalla tasolla ja meditoi tuntikausiä päivässä ja syö vain yhden aterian vuorokaudessa.
Täytyy jossain vaiheessa käydä haastattelemassa sitä ja kysyä asiaa.

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 03 Tammi 2016 14:35

tommi kirjoitti:Tässä on englanninkielinen artikkeli ilmeisesti tuosta samasta tutkimuksesta, jossa mindfulness-harjoitukset lisäävät vääriä muistoja: http://www.psychologicalscience.org/ind ... urate.html

Tuo on ihan mielenkiintoista. Tulee mieleen, että miksi ylipäätään mindfulnessissa painotetaan kaikkien mieleen tulevien ajatusten tuomitsematonta hyväksymistä? Onko tälle olemassa jokin perustelu, vai onko se kenties vain jonkinlainen "terapiakulttuurista" omaksuttu yleinen ajattelutapa?

Painotetaanko sitä?

tommi kirjoitti:Ainakin populaarikulttuurissa esiintyy sellainen käsitys psykoterapiasta, että ihmisen ongelmat johtuvat alitajuntaan piiloutuneista ajatuksista, jotka täytyy tuoda tietoisuuteen ja "käsitellä", jolloin myös ongelmat ratkeavat. Ehkä tämä on se syy, miksi mindfulnessissa pyritään tuomitsematta hyväksymään kaikki ajatukset, koska mieleen juolahtava ajatus saattaa olla tällainen alitajunnasta esiin ponnahtanut "pirulainen", ja sitä ei saa pelästyttää pois tuomitsemalla, vaan sen pitää antaa olla, jotta sitä pääsee käsittelemään ja vapautumaan näin sen aiheuttamista psykologisista ongelmista. Toinen asia sitten on, että onko tällaisesta "käsittelystä" ja vatvomisesta oikeasti mitään hyötyä.

Varmasti johtuvatkin osaltaan ja meditointi on kai kohtuu hyvä työkalu työstää niitä ajatuksia. Hyväksyä tapahtuneet, antaa anteeksi ja asioiden lopulta mennä menojaan. Itsellä alussa tunneskaala veti melkoista vuoristorataa vaikka ulospäin pysyttelin tyynenä. Oli melkoset "liekit" sisällä. Parin viikon jälkeen alko tasaantua.

tommi kirjoitti:Itse olen huomannut, että kun olen tehnyt harjoitusta, jossa olen antanut kaikkien ajatusten tulla yrittämättä mitenkään estää niitä, niin jälkeenpäin olen ollut helpommin vihastuva. Ehkä tämä johtuu siitä, että normaalisti huomaan milloin alan suuttumaan, ja pystyn millisekunnin sisällä puuttumaan siihen ja ottamaan tilanteen haltuun, mutta jos olen istunut 45 minuuttia paikallani ja antanut tahallani kaikkien tällaisten hillintämekanismien vajota uneen, niin jälkeenpäin se suuttumus onkin päässyt leimahtamaan vähän yllättäen, koska tutut mekanismit eivät ole olleet sitä hillitsemässä.

Huomannut samaa, että tietyllä tapaa muuttuu tasaisemmaksi. Asiat ei vituta ja juuri mikään ei kykene ärsyttämään paitsi jonkun toisen ihmisen ärtymys. Jollain tapaa se oma pinta on "ohuempi". En tiedä onko se lopultakin hyvä vai huono juttu. Onko päämäärä se että sitä pintaa ei lopulta olisi ollenkaan?
Tai tuleeko tehtyä jotakin väärin.

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 03 Tammi 2016 15:10

Oma esimerkki valemuistoista on että mieleen tulee eräitä keskusteluja entisen kolleegan kanssa, mutta suurella todenäköisyydellä niitä keskusteluja ei oltu koskaan käyty.

Myös eräs lapsuuden tapahtuma tuli mieleen jota kysyin äidiltäni, mutta hän ei pystynyt sellaista muistamaan.

Valemuistot mitä itselle on syntynyt eivät tunnu mitenkään vahingollisilta ja jollain tasolla kuitenkin tietää, että ne eivät ole todellisia tapahtumia.

Ehkäpä aivot rakentelee uusia kytkentöjä.

tommi
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 03 Tammi 2016 16:49

Faranki kirjoitti:
tommi kirjoitti:Tuo on ihan mielenkiintoista. Tulee mieleen, että miksi ylipäätään mindfulnessissa painotetaan kaikkien mieleen tulevien ajatusten tuomitsematonta hyväksymistä?

Painotetaanko sitä?

Siltä kyllä vaikuttaa. Jos katsoo esim. suomalaisen mindfulness-keskuksen sivuja http://www.mindfulness.fi/, niin siellä on mindfulness tiivistetty näin:
http://www.mindfulness.fi/ kirjoitti:Hyväksyvä tietoinen läsnäolo (mindfulness) sulkee sisäänsä koko tämän hetken. Kun elämme ‘tässä ja nyt’ syntyy uusia oivalluksia niin tulevasta kuin menneestäkin.

Tuossa kuvauksessa siis heti ensimmäinen sana on "hyväksyvä". Samoin englanninkielisissä lähteissä löytyy tämänkaltaisia kuvaksia (http://greatergood.berkeley.edu/topic/m ... definition)
http://greatergood.berkeley.edu/topic/mindfulness/definition kirjoitti:Mindfulness also involves acceptance, meaning that we pay attention to our thoughts and feelings without judging them—without believing, for instance, that there’s a “right” or “wrong” way to think or feel in a given moment.

Faranki kirjoitti:
tommi kirjoitti:Ainakin populaarikulttuurissa esiintyy sellainen käsitys psykoterapiasta, että ihmisen ongelmat johtuvat alitajuntaan piiloutuneista ajatuksista...

Varmasti johtuvatkin osaltaan ja meditointi on kai kohtuu hyvä työkalu työstää niitä ajatuksia. Hyväksyä tapahtuneet, antaa anteeksi ja asioiden lopulta mennä menojaan. Itsellä alussa tunneskaala veti melkoista vuoristorataa vaikka ulospäin pysyttelin tyynenä. Oli melkoset "liekit" sisällä. Parin viikon jälkeen alko tasaantua.

Itsellä on sellainen pieni epäilys, että tämä alitajunnasta nousevien ajatusten työstäminen ja "käsittely" on vain yksi nykyajan kummallinen uskomus, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa, ja jolle ihmiset 200 vuoden päästä tulevat naureskelemaan, aivan samoin kuin nyt naureskellaan 1800-luvulla vallinneille oudoille uskomuksille.

Voisi ajatella, että asiat tuppaavat ennemmin tai myöhemmin menemään menojaan ja unohtumaan, eikä tätä voi millään vatvomisella, työstämisellä tai käsittelyllä edistää. Itse asiassa voisi ajatella, että mitä enemmän jotain asiaa pyörittelee mielessään, niin sitä pidempään se pysyy siellä.

Jos siis mieleen tulee jokin epämiellyttävä muisto, niin parempi tapa käsitellä sitä voisi olla yksinkertaisesti alkaa ajattelemaan jotain muuta asiaa, jolloin tämä epämiellyttävä muisto hälvenee, ja kun tätä tekee tarpeeksi monta kertaa, niin lopulta tämä epämiellyttävä muisto häviää kokonaan. Toinen vaihtoehto voisi olla sen epämiellyttävän muiston analysointi, pyrkien ymmärtämään ne syyt jotka johtivat aikoinaan kyseiseen epämiellyttävään tilanteeseen, ja sitten kun nämä syyt on selvillä, niin mieli täytetään ajatuksilla erilaisista toimintatavoista, joilla vastaavat epämiellyttävät tilanteet voi vastaisuudessa välttää.

tommi
Viesti:

ViestiKirjoittaja tommi » 03 Tammi 2016 17:01

Faranki kirjoitti:Valemuistot mitä itselle on syntynyt eivät tunnu mitenkään vahingollisilta ja jollain tasolla kuitenkin tietää, että ne eivät ole todellisia tapahtumia.

Ehkäpä aivot rakentelee uusia kytkentöjä.

Olen ollut huomaavinani muistoissa sellaisen piirteen, että ne aika ajoin rakentuvat tietyllä tavalla uudestaan. Sanotaan vaikka, että olen lapsena Linnanmäellä vuoristoradassa, ja tästä muodostuu muisto. Sitten vuosia myöhemmin olen kävelyllä metsässä, kun tämä muisto Linnanmäen vuoristoradasta palaa mieleeni, ja tästä metsäkävelystä muodostuu muisto. Sitten taas myöhemmin ajan autolla, kun mieleeni palaa tämä tilanne, kun olin kävelemässä metsässä ja muistelin Linnanmäen vuoristorataa, ja tästä muodostuu muisto. Eli siis joskus tuntuu siltä, että vanhat asiat pysyvät muistissa siksi, että muistaa toisia tilanteita, jolloin on muistellut näitä vielä vanhempia asioita.

Ehkä tässä voi käydä jotenkin niin, että ajattelee jotain asiaa X, ja sitten myöhemmin muistelee sitä tilannetta jolloin ajatteli kyseistä asiaa X, niin saattaa luulla että se muistossa esiintyvä asia X on myös muisto, jolloin syntyy väärä muisto X, vaikka se X ehkä alunperin oli vain mielikuvitusta.

Faranki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Faranki » 03 Tammi 2016 17:26

tommi kirjoitti:Itsellä on sellainen pieni epäilys, että tämä alitajunnasta nousevien ajatusten työstäminen ja "käsittely" on vain yksi nykyajan kummallinen uskomus, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa, ja jolle ihmiset 200 vuoden päästä tulevat naureskelemaan, aivan samoin kuin nyt naureskellaan 1800-luvulla vallinneille oudoille uskomuksille.

Voisi ajatella, että asiat tuppaavat ennemmin tai myöhemmin menemään menojaan ja unohtumaan, eikä tätä voi millään vatvomisella, työstämisellä tai käsittelyllä edistää. Itse asiassa voisi ajatella, että mitä enemmän jotain asiaa pyörittelee mielessään, niin sitä pidempään se pysyy siellä.

Jos siis mieleen tulee jokin epämiellyttävä muisto, niin parempi tapa käsitellä sitä voisi olla yksinkertaisesti alkaa ajattelemaan jotain muuta asiaa, jolloin tämä epämiellyttävä muisto hälvenee, ja kun tätä tekee tarpeeksi monta kertaa, niin lopulta tämä epämiellyttävä muisto häviää kokonaan. Toinen vaihtoehto voisi olla sen epämiellyttävän muiston analysointi, pyrkien ymmärtämään ne syyt jotka johtivat aikoinaan kyseiseen epämiellyttävään tilanteeseen, ja sitten kun nämä syyt on selvillä, niin mieli täytetään ajatuksilla erilaisista toimintatavoista, joilla vastaavat epämiellyttävät tilanteet voi vastaisuudessa välttää.

Tullut myös itselle mieleen, että aika hoitaa usiemmat asiat. Varsinaista todistepohjaa ei itsellä ole. Ihan yhtähyvin voisin olla samassa pisteessä ilman meditointiakin. (En tosin harrasta sitä säännöllisesti joten etu nyt voi muutoinkin olla hyvin pieni.)
Itse uskon nimenomaan asioiden analysointiin. Sitä kautta purkautuu useimmat vyyhdit ja oivalluksia myös tulee. En tiedä, toivon kuitenkin, että meditointi myös luo paremmalle analysoimiselle pohjaa.

Palaa sivulle “Dharman pyörä”