Viime vuonna katselin sivusta kun eräällä toisella foorumilla tätä otsikon aihetta yritettiin nostaa esiin. Kahteen otteeseen ketjut poistettiin ja aloittaja oli lähellä saada häädön foorumilta:
Jaahas. Olen taas työntänyt sormeni kasaan sontaa ja tökännyt ampiaispesää. Sain juuri bannit suomalaisella buddhalaisella keskustelufoorumilla, BuddhaDharmaFoorumilla, koska otin esiin erään buddhalaisen koulukunnan kokemat väkivaltaisuudet ja ahdistelun muiden buddhalaisten toimesta.
http://www.markuslaitinen.com/2012/08/b ... ilee-taas/
Minä ymmärrän että tämä asia on arka paikka monelle tiibetin buddhalaiselle. Pahoittelen jos se herättää negatiivisia tunteita. Mutta niin kauan kuin minä olen tämän foorumin (Avoin Sangha) ylläpidossa, niin puolustan viimeiseen asti sitä, että myös New Kadampa buddhalaisuudesta voidaan keskustella avoimesti.
Mielestäni se miten HP Dalai Lama ja hänen seuraajansa ovat käsitelleet tätä aihetta, on ollut heidän suurin virheensä. Tässä lainaus eräästä englanninkielisestä blogikirjoituksesta:
The Dorje Shugden practice has a small but vocal following, and the Dalai Lama’s prohibition led to an ugly public dispute in which its advocates decried what they considered religious persecution. In 1997, the controversy took a shocking turn when supporters of the Shugden practice murdered an outspoken critic, Lobsang Gyatso, head of the Institute of Buddhist Dialectics in Dharmasala, along with some of his students.
The Dalai Lama and The Politics Of Reincarnation
Metta,
Thanavuddho